Tuesday, May 7, 2013

8 pelanggan yang perlu dielakan

Pelanggan-pelanggan ini biasanya menjengkelkan dan mereka lebih mengganggu daripada bernilai.



Kebanyakan masa, terdapat pelanggan (dan bakal pelanggan) yang cukup besar. Walaubagaimanapun, terdapat lapan jenis pelanggan yang biasanya mereka ini lebih mengganggu daripada bernilai. Di sini ada beberapa nasihat untuk cara menghadapi mereka ini.

1. The Lookee-Loo (suka melihat-lihat)

Mereka adalah "yang berkepentingan" dalam tawaran syarikat anda tetapi tidak mempunyai niat untuk membeli daripada anda atau orang lain.

Tindakan: Dalam mesyuarat awal, kenal pasti keputusan kewangan prospek untuk TIDAK membeli dahulu. Jika bilangan yang kecil atau sedikit, bersikap sopan dan bergerak ke tempat lain.



2. The Surpriser(Pengejut)

Mereka seolah-olah berunding dengan niat baik, tetapi hanya selepas anda telah membuat satu perjanjian mereka menuntut diskaun yang besar "atau perjanjian itu muktamad."

Tindakan: Hanya perlu mengatakan tidak. Pelanggan akan menghormati anda kerana anda tegas. Jika perjanjian itu hilang, ia tidak pernah benar pada asalnya.

3. The Freeloaded (Tukang bonceng)

Mereka menuntut anda menulis cadangan yang terperinci, kemudian gunakan cadangan anda untuk mendapatkan konsesi daripada vendor semasa mereka.

Tindakan: Jangan sekali-kali menulis cadangan substantif tanpa mengeluarkan janji yang anda sendiri boleh mengemukakan penemuan anda ke atas pembuat keputusan.

4. The Brick Wall (Tembok Bata)

Tidak kira berapa banyak anda cuba, mereka tidak akan menyediakan anda dengan maklumat yang anda perlukan untuk mengetahui sama ada atau tidak anda boleh membantu mereka.(memantul)

Tindakan: Campakkanlah bola kembali ke gelanggan mereka dengan bertanya: "Jadi, bagaimana sebenarnya saya boleh membantu anda" Jika mereka tidak mempunyai jawapan, mengangkat bahu dan bergerak ke tempat lain.

5. The Enabler (Pemboleh)

Mereka bertolak ansur dengan tingkah laku yang tidak beretika daripada pesaing-pesaing anda dan mengharapkan anda dan firma anda untuk menjadi sama "fleksibel".

Tindakan: Jangan sekali-kali melakukan perniagaan dengan mana-mana syarikat atau orang yang meminta anda untuk melakukan sesuatu yang tidak beretika atau menyalahi undang-undang.

6. The Invisible Man( Orang halimunan)

Mereka mengesahkan temujanji untuk bertemu dengan anda tetapi "tidak serius pada dunia perniagaan penting" apabila mesyuarat itu sepatutnya berlaku.(mungkir janji)

Tindakan: Jika ia berlaku sekali, tiada masalah besar. Dua kali, masih tiada masalah besar. Sekali lagi, menganggap ia adalah sengaja dan bergerak ke tempat lain.

7. The Poseur (Menunjuk2 atau berlagak)

Mereka mendakwa mempunyai kuasa penuh untuk membeli, tetapi sebenarnya memainkan peranan kecil (jika ada) dalam proses membuat keputusan.

Tindakan: Pastikan orang yang terlibat seperti ini meningkatkan dalam senarai kenalan anda di tapak pelanggan.

8. The Job Seeker (Pencari Kerja)

Mereka berpura-pura bahawa syarikat mereka di pasaran untuk menawarkan anda tetapi sebenarnya cuba untuk membina hubungan kerja memburu dalam industri anda.

Tindakan: Memberi nasihat yang terbaik untuk pencari kerja kemudian menentukan siapa yang lain (jika sesiapa), anda perlu kenalpasti kepada siapa anda bercakap.

source: 8 Customers You Should Avoid from inc.com

No comments:

Post a Comment